Skip to main content

MEDEK Nedir?

MEDEK’in Açılımı: Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneğidir.

Meslek Yüksekokulu programlarının belirlenmiş standartlara, kalite kriterlerine ve performans ölçütlerine uygunluğunun değerlendirilmesini sağlamak için Yüksek Öğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından Meslek Yüksekokulu programlarında akreditasyon yetkisi almış bir sivil toplum kuruluşudur.

MEDEK’in Amacı Nedir?

Mesleki gelişmeleri takip eden, değişen işgücü ihtiyaçlarına yanıt verebilen, yüksek mesleki beceri ve donanımlara sahip, yenilikçi ve sosyal sorumluluk taşıyabilen, insiyatif alabilen, ilgili sektör tarafından aranan niteliklere sahip meslek elemanlarının yetiştirilmesine öncülük etmektir.

MEDEK’in Tarihçesi

 Derneğin ilk adımları; Türkiye'nin stratejik kalkınma planları çerçevesinde nitelikli işgücüne katkı sağlamak amacıyla Yüksek Öğretim Kurulu’nun (YÖK) teşvik ve desteğiyle Meslek Yüksekokulları ve mezunlarının niteliklerinin artırılması için atılmıştır. Bu motivasyonla ve Üniversitelerimizin desteğiyle Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) 2021 yılında kurulmuştur.

MEDEK Akreditasyonu Nedir?

 

MEDEK Akreditasyon Ölçütleri

  • Ölçüt 1. Öğrenciler
  • Ölçüt 2. Program Eğitim Amaçları
  • Ölçüt 3. Program Çıktıları
  • Ölçüt 4. Sürekli İyileştirme
  • Ölçüt 5. Eğitim Planı
  • Ölçüt 6. Öğretim Kadrosu
  • Ölçüt 7. Altyapı
  • Ölçüt 8. Yönetim ve İdari Birimlerin Yapısı
  • Ölçüt 9. Programa Özgü Ölçütler

Turizm Önlisans Programlarının Disipline Özgü Ölçütleri

 

Aşçılık Programı Aşçılık Programına Özgü Ölçütler

1. Aşçılık mesleği ile ilgili temel kavramları açıklar ve mutfakta kullanılan temel araç ve gereçleri tanımlar.

2.Mutfakta kullanılan yiyecek ve içecek gruplarını sınıflandırarak menü planlaması yapar ve bu doğrultuda standart yiyecek ve içecek reçetelerini hazırlar

3. Doğrama ve pişirme tekniklerini kullanarak yemeklerin ön hazırlığı, pişirilmesi, süsleme, dekor ve sunumunu yapar.

4.Mutfakta; hiyerarşik yapıyı, hijyen uygulamalarını ve atık azaltımını örneklendirir

 

İkram Hizmetleri Programına Özgü Ölçütler

1. İşletmelerin organizasyon yapısını ve iş süreçlerini açıklar.

2. Yiyecek içecek hizmetlerinde beslenme ilkeleri, menü planlama, üretim, mutfak, servis hizmetleri ve atık azaltımı süreçlerini açıklar.

3. Rezervasyon alma, karşılama, hesap işleme, muhasebe ve kayıt işlemlerini yapar.

 

Pastacılık ve Ekmekçilik Programına Özgü Ölçütler

1. Pastacılık ve ekmekçilik alanının tarihsel gelişimini sıralar, temel kavramları açıklar ve kullanılan temel araç ve gereçleri tanımlar.

2. Pastane yönetimini ve organizasyonunu sağlar, pastane ve fırınlarda kullanılan yiyecek ve içecek gruplarını sınıflandırır ve bu doğrultuda standart yiyecek ve içecek reçetelerini hazırlayarak menü maliyetinin analizini yapar.

3. Yiyecek ve içecek işletmelerinde gıda güvenliği, hijyen ve beslenme ilkeleri kavramlarını açıklar.

4. Farklı hazırlama ve pişirme tekniklerini kullanarak mayalı ürünler, yaş pasta, kuru pasta, ekmek, börek, çikolata, pasta sosları ve uluslararası tatlı çeşitlerini şekil, süsleme ve dekor bilgisini kullanarak hazırlar.

 

Turizm ve Otel İşletmeciliği Programına Özgü Ölçütler

1. Konaklama işletmeciliği ile ilgili temel kavramları tanımlar.

2. Konaklama işletmelerinin organizasyonel yapısını ve yönetim süreçlerini, ön büro, kat hizmetleri, muhasebe, satış, pazarlama, yiyecek-içecek, insan kaynakları departmanlarının birlikte işleyişini açıklar.

3. Turizm işletmelerinde müşteri ilişkileri kapsamındaki temel kavramları açıklar.

4. Turizm işletmelerinin; rezervasyon alma, müşteri karşılama, müşteri kayıtlarını oluşturma, menü planlama ve sunum, oda ve genel alan temizliği, oda-koltuk satış, muhasebe kayıtlarını oluşturma işlemlerini gerçekleştirir.

 

MEDEK Akreditasyonu Geçerlilik Süresi

Bir programın akreditasyonu, bir (1) ile dört (4) yıl arasında belirli bir süre için yapılır. Akreditasyon kararı; Tam Akreditasyon, Koşullu Akreditasyon veya Akreditasyon Adaylığı olarak verilebilir.

Tam Akreditasyon: Bir programa, MEK (MEDEK’in alt kurulu olan MEK: Mesleki Eğitim Akreditasyon Kuruludur) ölçütlerinde belirtilen asgari koşulların tümünü karşıladığı durumda, dört (4) yıllık tam akreditasyon verilir.

Koşullu Akreditasyon: Bir programın genel değerlendirmesinde herhangi bir ölçütte “1:Eksik” değerlendirmesi yapılmamış olmasına karşın, bir veya daha fazla ölçütte en az “2:Yetersiz” değerlendirmesi yapılmışsa, akreditasyon yalnızca iki (2) yıl için verilir. Meslek yüksekokulu akreditasyonun 2. (ikinci) yılında, MEK tarafından belirlenen takvime göre yeniden akreditasyon başvurusunda bulunabilir. Bir programa birbirini takip eden iki dönemden fazla koşullu akreditasyon verilemez. İki (2) yıl süreli koşullu akreditasyon verilen programların akreditasyon geçerlik süresinin son yılı (ikinci yıl) içinde ziyarete dayalı ara değerlendirme yapılır. Ara değerlendirme, genel değerlendirme sırasında “2: Yetersiz" ve "3: Kabul Edilebilir" değerlendirmesi yapılmış ölçütlere odaklı olarak gerçekleştirilir. Eğer bu ölçütlerde ara değerlendirme sırasında herhangi bir iyileşme tespit edilemez ise programın akreditasyonu uzatılmaz. Bu karar itiraza açıktır. Diğer taraftan, ziyarete dayalı ara değerlendirmede “3: Kabul Edilebilir” ve üstünde puanlama söz konusu olduğu durumda Akreditasyon Süresi 2 yıl daha uzatılır.

Akreditasyon Adaylığı: Bir programın genel değerlendirmesinde herhangi bir ölçütte “1: Eksik” değerlendirmesi yapılmamış olmasına karşın, eğer ölçütlerin hiç birinde “(4)” ve “(5)” puanlaması yapılmamış ise ve eksiklerin bir yıl içinde tamamlanabileceği öngörüldüğü durumda, bir (1) yıllık “Akreditasyon Adaylığı” statüsü verilir. Bir sonraki yıl ziyarete dayalı değerlendirme sonrasında eğer “2” puan alan ölçütler “3” ve üstüne dönerse Akreditasyon Süresi 3 Yıl daha uzatılır. Ölçütlerden bir kısmında "2" puan almaya halen devam ederse "Koşullu Akreditasyon" kararı verilir.

 

Akreditasyon Kararları Özet Tablosu

Akreditasyon Kararı

Tam Akreditasyon

Koşullu Akreditasyon

Akreditasyon Adaylığı

Akreditasyonun Toplam Süresi

 

4 Yıl

2 Yıl + (Ara Değerlendirme)

2 Yıl= 4 Yıl

1 Yıl + (Ara Değerlendirme) 2 veya 3 Yıl = 3 veya 4 yıl

 

 

 

 

Akreditasyon Kararı İçin Asgari Koşullar

 

 

 

 

Tüm ölçütler için puanlama en az 3, 4 veya 5 olabilir.

 

Bir programın genel değerlendirmesinde; herhangi bir ölçütte "(1)" değerlendirmesi yapılmamış olmasına karşın, ölçütlerde 3, 4 ve 5’in yanı sıra 2 değerlendirmesi de yapılmış ise, bu karar verilir.

Bir programın genel değerlendirmesinde; herhangi bir ölçütte “(1)” değerlendirmesi yapılmamış olmasına karşın, ölçütlerin hiçbirinde “4” ve “5” puanlaması yapılmamış ise, bu karar verilir. Başka bir anlatımla tüm ölçütlerde 2 veya 3 değerlendirmesi yapılmışsa.

 

 

 

Ara Değerlendirme (Ara Değerlendirme)

 

2. yılın sonunda, “2” ve “3” puan alınan ölçütlere odaklı ara değerlendirme raporu sunulur. Bir başkan, en az iki değerlendirici ve bir öğrenci değerlendiriciden oluşan takım, ziyarete gider.

1. yılın sonunda “2” ve “3” puan alınan ölçütlere yönelik hazırlanan ara rapor sunulur. Bir başkan, en az iki değerlendirici ve bir öğrenci değerlendiriciden oluşan takım, ziyarete gider.

 

 

Bir sonraki Akreditasyon Süreci

 

 

3. yılın sonunda yeniden akreditasyon için başvuru yapılır.

Eğer “2” puan alan ölçütler “3” ve üstüne dönerse, akreditasyon süresi 2 yıl uzatılır. Eğer halen “2” puan alan ölçütler var ise ikinci

kez “Koşullu Akreditasyon" kararı verilir.

Eğer “2” puan alan ölçütler “3” ve üstüne dönerse, akreditasyon süresi 3 yıl uzatılır. Ölçütlerden bir kısmı "2" puan almaya devam ederse

"Koşullu Akreditasyon" kararı verilir.

 

TYÇ-AYÇ Nedir ve Bu Etiketlerin Turizm Önlisans Öğrencileri Ve Mezunları İçin Faydaları Nelerdir?

Akredite edilen MYO programlarının kalite standartları gelişecek, eğitim-öğretim süreçleri iyileşecek, MYO’lar arasında öğrenim kazanımları daha tutarlı hale gelecek, yetkinliklerin güvenirliği sağlanacak, kurumlar arası tanınma süreçleri kolaylaşacaktır. Ayrıca Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ) ve Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi (AYÇ) ile diplomalarda TYÇ logosunun kullanılması mümkün hale gelecektir. Akredite olan programların TYÇ - AYÇ uyumu sayesinde diplomalar uluslararası olarak tanınır hale gelecek, ulusal ve uluslararası yatay ve dikey hareketlilikler olumlu yönde gelişecektir. Bu sayede işletmeler daha nitelikli insan kaynağına ulaşacak, MYO öğrencileri ise daha kolay iş bulur hale gelecektir.